Značaj vitamina C za zdravlje čitavog organizma

Svima je dobro poznata važnost askorbinske kiseline tj. vitamina C, a smatra se da je ovaj vitamin jedan od najznačajnijih za opšte stanje ljudskog organizma. Za otkriće i prvi opis vitamina C zaslužan je mađarski naučnik Albert Sent-Đerđi (Albert Szent-Gyorgyi) koji je 1937. godine dobio Nobelovu nagradu za fizologiju i medicinu, upravo zbog doprinosa u vezi sa saznanjima o ovom važnom vitaminu. 

Ukoliko vas zanima zašto je vitamin C jedan od najkorisnijih vitamina, u nastavku teksta moći ćete da pročitate kako vitamin C utiče na naš organizam, koje namirnice su bogate njime i koje količine ovog vitamina su nam neophodne. 

Namirnice bogate vitaminom C

Prva asocijacija na namirnice bogate vitaminom C većini ljudi su verovatno pomorandža, limun i grejpfrut. Citrusi jesu veliki izvor ovog vitamina, međutim, najveća količina nalazi se u šipku i paprici! Pored toga, povrće bogato vitaminom C je: kupus, brokoli, kelj i karfiol. Kada govorimo o voću najveće količine vitamina C, unećete konzumiranjem: citrusa, kivija, ribizli, jagoda, itd. 

Zapravo, možemo reći da vitamin C možemo pronađi u bilo kom svežem voću i povrću, ali se naravno količine razlikuju. Savet je da konzumirate sezonsko voće i povrće koje je sazrevalo “pod suncem”, a ne u plastenicima, jer na taj način unosite više hranljivih sastojaka. Takođe, što su voće i povrće zrelije, smatra se da su i bogatije vitaminima i mineralima.  

Ovde je važno pomenuti da je vitamin C osetljiv na toplotu, te se dužim kuvanjem uništava 50-90% ovog vitamina iz neke namirnice. Sa druge strane zamrzavanjem ćete zadržati potrebnu količinu vitamina u njima. Takođe, veoma poznate zimske salate – turšija i kupus, bogate su ovim vitaminom koji opstaje u kiselim sredinama. 

Značaj vitamina C za jačanje imunog sistema

Kao što smo već rekli, vitamin C je značajan za jačanje imuniteta, ali hajde da vidimo kako on to deluje i na koji način pomaže našem organizmu. Kao prvo i možda jedno od najvažnijih dejstava ovog vitamina možemo izdvojiti antioksidativno dejstvo. 

Povećanje oksidativnog stresa koji predstavlja stanje u organizmu kada se povećava nivo slobodnih radikala u odnosu na antioksidanse je neizbalansiran položaj koji može dovesti do mnogih posledica.

Ovo stanje predstavlja pogodno tlo za nastanak prehlade, gripa, različitih infekcija, ali i ozbiljnijih hroničnih oboljenja. Antioksidativno dejstvo važno je dakle u borbi protiv različitih upalnih procesa u organizmu, ali i kada govorimo o usporavanju starenja čitavog organizma.

Pored ovog dejstva, vitamin C pomaže proizvodnju kolagena. Kolagen je belančevina koja se nalazi u vezivnom tkivu ljudskog organizma (i u životinjskog organizmu).

Njegovo stvaranje je vrlo bitno za elastičnost krvnih sudova, brže zarastanje rana, zatim za hrskavice, jake kosti i zube, zdravije desni, bolje funkcionisanje nervnog sistema i td. Pojedina istraživanja pokazala su da vitamin C igra važnu ulogu i u snižavanju holesterola u krvi

Pored toga, ovaj vitamin pomaže apsorpciju gvožđa. Ukoliko ste anemični i uzimate preparate gvožđa, potrebno je da uzimate dodatne količine vitamina C. Sa druge strane, treba biti oprezan ukoliko imate hemohromatozu ili neko slično oboljenje.

U kakvoj su vezi vitamin C i izgled kože?

Kao što smo već pomenuli, značaj vitamina C ogleda se u pomaganju sinteze kolagena. Osim već navedenih benefita, kolagen igra važnu ulogu u održavanju mladolikog izgleda kože. Naime, on čini 70% od ukupnih proteina u koži, a starenjem se sinteza kolagena usporava, te je važno podsticati njegovu proizvodnju. 

Proizvodnja kolagena postiže se konzumiranjem namirnica bogatih vitaminom C, ali i upotebnom suplemenata ukoliko je to neophodno. 

Preporučeni dnevni unos vitamina C

Već neko vreme se u naučnim krugovima vodi rasprava oko preporučene dnevne doze vitamina C, te ćete naići na podatke da je neophodno unositi od 60 do 1000 mg dnevno. Naša preporuka je da osluškujete svoje telo, a neki od znakova da vam nedostaje vitamin C su: umor, nervoza, sporo zarastanje rana, suva koža, česte prehlade i gubitatak apetita. 

Ovi simptomi se mogu pogoršati, a potpuni hronični deficit vitamina C naziva se skorbut. To je veoma ozbiljno stanje, te osim navedenih simptoma može doći i do pucanja krvnih sudova, stvaranja pega na koži, krvarenja desni, ali i unutrašnjih organa.. 

Češći nedostatak vitamina C dešava se u zimskim mesecima, kada jedemo manje količine svežeg voća i povrća. Upravo zbog toga, ali i iz drugih razloga je češća pojava gripa i virusa zimi. Važno je pomenuti da osobe koje su pod stresom, hronični bolesnici, starije osobe, pušači i alkoholičari imaju veće potrebe za vitaminom C. 

Kada govorimo o hipervitaminozi odnosno povećanim količinama vitamina C u organizmu, možemo reći da su ovakva stanja retka jer se suvišne količine izlučuju putem mokraće. Međutim, dugotrajna prekomerna koncentracija ovog vitamina u organizmu može izazvati dijareju, gastriris i može pospešiti formiranje kamena u bubregu.

Raznovrsna ishrana je ključ zdravog organizma

U tekstu ste mogli da pročitate koje su to sve funkcije vitamina C u ljudskom organizmu i koje namirnice treba da konzumirate kako bite unosili dovoljne doze vitamina C. 

U zimskim mesecima se preporučuje i uzimanje suplemenata vitamina C, ali i drugim važnih vitamina i minerala kako bi se organizam adekvatno odbranio od virusa, prehlada i različitih infekcija. Naša osnovna preporuka je da se raznovrsno hranite, izbegavate stres, smanjite unos alkohola i rešite se štetnih navika kao što je pušenje. Zdrava ishrana ključna je za zdrav organizam! 

OSTAVITE ODGOVOR

Molimo unestite Vaš komentar
Molimo unestite Vaše ime ovde