Razlozi zbog kojih treba konzumirati mlečne proizvode

Mlečni proizvodi sastavni su deo ishrane čoveka od najranijeg uzrasta. Dok su se nekada konzumirale samo namirnice poput mleka, jogurta i kiselog mleka, zahvaljujući napretku prehrambene industrije, danas se na rafovima u prodavnicama može pronaći širok dijapazon proizvoda po svačijem ukusu. 

Ukus mlečnih proizvoda, kao i pojedini tradicionalni recepti nacionalne kuhinje poznati su velikom broju ljudi, a ono što je manje poznato, a izuzetno važno su benefiti konzumiranja mlečnih proizvoda. 

U nastavku teksta bavićemo se upravo razlozima zbog kojih mlečni proizvodi treba da budu deo vaše ishrane i na koji način ćete konzumiranjem brojnih proizvoda od mleka pomoći sopstvenom organizmu. 

Nutritivna svojstva mlečnih proizvoda – benefiti konzumiranja raznovrsnih proizvoda od mleka

Od davnina je poznato pozitivno dejstvo mlečnih proizvoda na različite procese u organizmu, a o značaju mleka, kao predstavnika svih drugih proizvoda, svedoči i to da je upravo ovaj napitak prva hrana koju dete dobija po rođenju. Nakon sisanja i prelaska na čvrste namirnice u ishrani, mleko i dalje ostaje jedan od omiljenih napitaka dece mlađeg uzrasta. 

Mleko visokog kvaliteta, ali i drugi mlečni proizvodi ističu se po bogatom nutritivnom sastavu i prijatnom ukusu, imaju blagotvorno dejstvo po organizam, a predstavljaju i deo tradicionalnih recepata naših baka, kao i modernih brzih recapata za preukusna jela. 

Sa sigurnošću se može reći da proizvodi od mleka igraju veliku ulogu u našoj nacionalnoj kuhinji, te predstavljaju omiljene namirnice velikog broja ljudi. 

Sastav mlečnih proizvoda je ono što ih čini hranljivim

Za početak ćemo se pozabaviti značajnim nutrijentima poput ugljenih hidrata, masti i proteina, te odgovoriti na pitanje kako nutrijenti u sastavu mlečnih proivoda imaju uticaj na čoveka i njegov organizam. Jedna čaša mleka (250 ml) sadrži 146 kalorija, 8 grama proteina, jednaku količinu masti i 12 grama ugljenih hidrata. 

Kada govorimo o jogurtu, jedna šolja ovog fermentisanog napitka od mleka sadrži oko 143 kalorije, 3,5 grama masti, 12 grama proteina i oko 16 grama ugljenih hidrata. U slučaju mlečnih proizvoda poput sira, sirnih namaza, kiselog mleka i kisele pavlake, ove vrednosti su promenljive u zavisnosti od procenta masti koje sadrže. 

Proteini, ugljeni hidrati i masti doprinose optimalnom stanju organizma i obezbeđuju mu neophodnu energiju za celodnevno funkcionisanje. 

Na kratko ćemo se osvrnuti na proteine koji se nalaze u mleku. Oni se mogu podeliti na kazeine i protein surutke. Kazein čini čak 80 % proteina u mleku, dok preostalih 20 % zauzima protein surutke. 

Obe grupe proteina ističu se kao izuzetno bogate amino kiselinama, a kazein ima posebnu sposobnost da poveća apsorpciju minerala poput kalcijuma i fosfora. Takođe, on ima značajan uticaj na smanjenje krvnog pritiska. 

Jednako blagotvoran, protein surutke, popularan je među populacijom ljudi koji žele da poveća mišićnu masu, a da bi vam bilo jasnije o čemu se radi, pomenućemo njegov vrlo popularan naziv – whey protein. Upravo iz pomenutog razloga, veliki broj sportista uključuje mlečne proizvode u svoju ishranu, a izuzev toga koriste i određenu suplementaciju kako bi doprineli rastu mišićne mase. 

Koje vitamine i minerale sadrže raznovrsni proizvodi od mleka 

Nakon što smo se pozabavili ugljenim hidratima, mastima i proteinima koji se ističu u sastavu mlečnih proizvoda, ne smemo izostaviti jednako važne svitamine i minerale, neophodne za normalno funkcionisanje imunog sistema, a sastavni su deo mlečnih proizvoda.

S obzirom na to da se o vitaminima i mineralima govori u pogledu neophodnog dnevnog unosa, posmatraćemo ih na taj način. U jednoj šolji mleka nalazi se čak 28% preporučene dnevne doze kalcijuma, 24% vitamina D, 26% riboflavina (vitamin B2), 18% vitamina B12, 22% fosfora, 13% selena i 10 % preporučene dnevne doze kalijuma.

Na osnovu prikazanih podataka možemo videti da samo jednom čašom mleka možete zadovoljiti više od četvrtine dnevnih potreba za riboflavinom i kalcijumom. Kalcijum je mineral koji je posebno važan za jačanje čitavog koštanog sistema, a ima uticaj na mišićni i nervni sistem, proizvodnju hormona, zgrušavanju krvi, itd. 

Apsorpcija kalcijuma podstiče se vitaminom D3 kojim se, kao što vidimo, mlečni proizvodi takođe mogu pohvaliti. Pomenućemo da je vitamin D3 posebno značajan tokom zimskog perioda, kada se manje izlažemo suncu, te nema puno načina na koji ga možemo uneti. 

Neizostavni benefit mlečnih proizvoda je njihov jedinstveni ukus

Za kraj, ne smemo izostaviti još jedan benefit mlečnih proizvoda – njihov jedinstven ukus. Nijanse raznovrsnih aroma, od blagih, do nešto intenzivnijih, idealno se kombinuju sa brojnim namirnicama. Jela nastala kombinacijom sira, jaja, mesa i drugih namirnica zauzimaju počasno mesto u knjigama recepata, a prenose se sa generacije na generaciju.

Verujemo da ste svi čuli za popularnu pitu sa sirom – gibanicu, neizostavni deo svake poslastice čini upravo mleko, jogurt je deo brojnih varijanti doručka, različite vrste sireva krase bogate trpeze za važne događaje, ali i za svakodnevni užitak sa porodicom, itd. 

Sve ovo svedoči u prilog tome da su mlečni proizvodi duboko ukorenjeni u našu tradicionalnu kuhinju. Danas veliki broj ljudi koji uživa u spremanju hrane, implementira ove namirnice u nove recepte, lagane kako za pripremu, tako i za varenje. 

Nadamo se da vas je naš tekst informisao o mnogobrojnim benefitima koje dobijate konzumiranjem raznovrsnih mlečnih proizvoda, te da će se ove namirnice, ukoliko to već nisu, naći i na vašem dnevnom meniju. 

OSTAVITE ODGOVOR

Molimo unestite Vaš komentar
Molimo unestite Vaše ime ovde